IMPORTANTA ALEGERII TEXTILELOR PENTRU SPA

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Ce e bine de stiut cand achizitionezi textile pentru Spa.

In domeniul textilelor, sunt multe aspecte si detalii de calitate pe care operatorul (de hotel, centru Spa, piscina etc.) nu le cunoaste. Si nici nu este obligatoriu, nefiind specialist. Vom incerca sa dam in continuare cateva directii interesului nostru comun pentru aceste produse, avand ca scop identificarea metodelor de a fi mai eficienti si, in acelasi timp, de a oferi clientului final confortul dorit. In ultimul timp, se da o importanta deosebita designului interior, ceea ce este laudabil in fond, dar acest fapt nu trebuie sa vina in detrimentul dotarii cu prosoape, halate de baie, textile pentru zona de relaxare sau tratament, care reflecta cu adevarat acel confort.

Intr-un Spa cu o dotare standard se utilizeaza o multitudine de textile pentru saloanele de tratamente, sauna, zona de relaxare si piscina: protectiile pentru mesele de masaj (care au pe o parte poliuretan si pe cealalta frotir), cearceafuri de bumbac (refolosibile sau de unica folosinta), diverse produse textile pentru zonele de relaxare (vorbim de huse cu burete pentru sezlonguri), halate de baie, papuci de unica folosinta si, desigur, prosoape de mai multe dimensiuni. Aici mai pot fi mentionate si prosoapele de sauna, destinate barbatilor sau femeilor, ”scotiene” le spunem noi celor barbatesti, care se infasoara in jurul corpului; ele pot fi concepute special in acest scop, cu un sistem de prindere pe baza de arici. In saloanele de tratamente, textilele nu se opresc la lista de mai sus, avand in vedere ca, in functie si de constructie, sunt necesare sisteme de obturare a luminii (storuri, rulouri romane etc.), din motive de intimitate sau chiar in cadrul tratamentelor cu o atmosfera controlata – sunt Spa-uri unde se face terapie de lumina, de muzica etc..

Prosoapele – cele mai solicitate

Cele mai utlizate textile pentru zona de Wellness – Spa, cu cel mai rapid grad de uzura, sunt desigur prosoapele, acestea schimbandu-se practic dupa fiecare utilizare (iar la un tratament se folosesc deseori mai multe prosoape, in functie de proceduri), spre deosebire de prosoapele pentru camera de hotel, de exemplu, care pot fi spalate si dupa cateva zile de folosire. Recomandam in acest sens prosoape de calitate cat mai buna, capabile sa absoarba multa umiditate, dar nu foarte groase; este in avantajul operatorului sa aiba un prosop rezistent in timp, care sa nu ocupe foarte mult spatiu in masina de spalat si care sa se usuce foarte repede, pentru urmatorul client. Pentru sauna si masaj consideram potrivite prosoape de maxim 450 g/mp, eventual cu un model interesant, care sa dea utilizatorului senzatia de noutate. In acelasi timp trebuie spus ca textura conteaza mai mult decat densitatea; nu e bine sa aiba acele bucle netaiate, iar buclele sa nu fie mari, deoarece se agata la spalat, iar durata de viata scade exponential. In acelasi sens, se recomanda ca prosopul sa aiba tiv dublu pe toate laturile (lucru valabil si la prosoapele din hotel).

 

Acea zona de trecere de la frotir la tesatura plana este partea cea mai sensibila, fiind afectata mai ales la spalare – se rupe, se destrama, chiar daca vorbim de un material de cea mai buna calitate. Daca are tiv dublu, durata de viata este mult mai mare, practic nu are de unde sa inceapa destramarea.

In privinta culorii, se pot aborda teoretic orice nuante, deoarece la Spa nu exista restrictii ca in camera de hotel, unde prin normativele romanesti este impus albul (spre deosebire de alte tari europene, care nu au aceasta restrictie). Se pot folosi deci prosoape si halate de baie albe sau colorate, in functie de conceptul de design, de publicul caruia se adreseaza si de dorinta proprietarului. Multi prefera albul, considerandu-l mai elegant si mai potrivit unor exigente sporite ale clientilor, chiar daca sunt constienti ca se pateaza cu diferite creme sau substante – este si motivul pentru care nu a fost impus in Spa-uri. In egala masura, sunt centre Spa care au prin concept o anumita cromatica dominanta, la care culoarea textilelor este adaptata.

 

Intre halatele de baie din camera de hotel si cele pentru Spa nu sunt diferente notabile ca material, dar cele din urma ar fi bine sa aiba croieli deosebite, care sa personalizeze acea locatie. Important este ca operatorul sa ofere clientului acel prosop pentru sauna sau piscina, care da o minima decenta. Halatele de unica folosinta nu au fost primite cu entuziasm de piata, dand o nota de ”ieftin”, de lipsa de consistenta.

Personalizarea textilelor (cu logo, denumire etc.) nu mai este considerata un trend sau o necesitate; marile lanturi de hoteluri renunta treptat la acest serviciu, deoarece se pare ca exista un segment de turisti ”colectionari” de prosoape, care tin sa isi largeasca ”portofoliul” cu fiecare vizita la un hotel renumit, iar inventarul devine astfel deficitar. Personalizarea nu reprezinta un cost suplimentar important, date fiind cantitatile mari comandate, dar prosoapele devin o tentatie pentru colectionarii respectivi.

Substantele din piscina sau cele incluse in cadrul diverselor procedee Wellness afecteaza textilele, desigur. Foarte puternice sunt substantele pe baza de clor, iar aici se pot face ajustari privind tehnologia de dezinfectare a piscinei. Niste substante moderne de sterilizare a apei, altele decat clorul, ori noile sisteme pe baza de sare, prelungesc durata de viata a textilelor, dar bineinteles cu o schimbare de proceduri. Uleiurile, cremele si celelalte produse pentru tratamente afecteaza si ele, un prosop de sauna avand durata de viata mult mai mica decat unul de camera.

 

Avantajele materialelor moderne 

Husele din poliuretan pentru mesele de masaj, care le protejeaza de creme si diverse produse incluse in terapii, trebuie sa se poata spala si dezinfecta cu apa la temperaturi ridicate (de pana la 90°C). Pentru sezlonguri, se pot intalni materiale textile specifice care beneficiaza de regula de tratamente antimurdarire, astfel incat se pot curata cu o simpla carpa umeda, dar care sa reziste si la temperaturi ridicate ale apei, pentru dezinfectarea periodica. La interior, acestea sunt realizate din burete cu densitate specifica si tratat impotriva acarienilor. Aici trebuie spus ca acarienii au capacitatea de a patrunde adanc in textura unui produs textil, de aceea recomandam saltelele din burete sau poliuretan, care au porii inchisi. Se evita saltelele cu arcuri, pentru ca acestea permit acumularea in interior a prafului, bacteriilor si acarienilor, iar igienizarea lor este dificila, aproape imposibila. S-a constatat ca o saltea, in 5 ani de utilizare, se incarca cu 3 pana la 5 kg de murdarie, praf, microbi etc.. Sunt beneficiari care au inteles acest lucru si aleg saltelele in consecinta, dar mai trebuie spus ca exista unele lanturi hoteliere care au norme interne de francizare invechite, care nu se adapteaza noutatilor aparute in piata.

Textilele pentru tapiteriile din lobby si receptie au nevoie de asemenea de tratamente antimurdarire si hidrofobizare, pentru ca se poate intampla ca cineva sa vina cu slipul ud de la piscina. Ca paranteza, as vrea sa mentionez ca materialele in acest domeniu evolueaza rapid, in fiecare an apar cel putin 2-3 tipuri noi de produse, care vin cu facilitati pentru cei care le utilizeaza si trebuie sa le intretina. Fenomene similare se petrec in orice domeniu unde sunt folosite textilele, iar daca reusesti sa tii pasul, iti atragi clienti noi in fiecare an.

 

Textilele si designul general

Textilele si conceptul sunt complementare. Daca inainte se lucra cam ”dupa ureche”, ma bucura faptul ca acum cooperarea dintre designer si furnizorul de textile este mai stransa. De asemenea, exista tot mai multi investitori suficient de educati incat sa isi aleaga textilele inca din faza de proiect, stabilind de la inceput o serie de detalii impreuna cu designerul si furnizorul de textile. Ei inteleg faptul ca degeaba doresti o amenajare sofisticata, daca nu o poti pune in practica, daca nu stabilesti ce si in ce masura este posibil un anumit detaliu. Daca la o draperie nu stabilesti impreuna cu designerul si detaliile sistemului de prindere, esti nevoit sa incropesti, sa spargi, sa schimbi… lucrarea incepe sa nu mai semene cu proiectul. Desigur, ne referim la proiectele de anvergura, pentru care trebuie sa ai eficienta, nu la amenajarile artizanale. Daca investitorul intelege si aduce la aceeasi masa toate persoanele care vor contribui la acel proiect, si in cerintele de lucru se stabilesc cat mai multe detalii, sansele ca totul sa iasa perfect sunt mult mai mari, se evita ”carpelile” si intarzierile inutile. Colaborarea este importanta si in privinta cromaticii, de aceea este bine sa participe la aceste intalniri prealabile si cei care realizeaza tapetul, pardoselile, finisajele peretilor etc., pentru a se asigura ca rezultatele vor fi intocmai ca in proiect. Este momentul in care se mai pot remedia in mod decent discrepantele, se poate planifica derularea santierului. Este adevarat, la noi unii incearca sa faca de toate – lucru valabil si in cazul designerilor si arhitectilor, care unori nu au experienta in proiectarea de hoteluri, restaurante sau Spa-uri. Sustin ca fiecare specialist trebuie ales si lasat sa isi faca meseria, in domeniul pe care il stapaneste: electricianul sa monteze prize si cabluri, instalatorul chiuvete si asa mai departe. Din fericire, asa cum am mai spus, oamenii au inceput sa inteleaga toate aceste lucruri – poate este unul dintre avantajele crizei, care ne-a invatat sa fim mai eficienti, sa nu ne permitem riscuri inutile. Ne gandim mai mult cand luam o decizie, pe ce si cui dam banii; cumparam mai putin, dar de calitate. Desigur, mai sunt si investitori care isi doteaza locatia cu ce cos pe balcon sau in garaj, dar ochiul tot mai avizat al clientului final observa toate aceste aspecte si, mai devreme sau mai tarziu, il vor taxa pe cel care nu le acorda respectul cuvenit. In consecinta, clientul final are nevoie de dotari eficiente, functionale, ergonomice si, foarte important, de textile superioare calitativ, care sa il relaxeze – este un aspect care decide nivelul serviciilor din acea locatie. Orice scapare sau compromis pot fi interpretate ca lipsa de preocupare. Si, precum se stie, in acest domeniu antireclama este virala, nu este suficient sa se vorbeasca despre tine, trebuie neaparat sa se vorbeasca de bine.

Attila Bodis

Consultant textile Hotel, Restaurant & Spa

Interviu acordat revistei Hotel & Spa Magazin
www.spamagazin.ro/consultanta

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *